Steeds vaker moeten we in de apotheek patiënten uitleggen dat hun voorgeschreven medicijn niet leverbaar is. Ondertussen bellen we met collega-apotheken om ergens nog een doosje te vinden. Medicijntekorten en het ingewikkelde preferentiebeleid maken het lastig om de zorg te bieden die patiënten van ons mogen verwachten. Dit zorgt ook voor onbegrip en agressie aan de balie. En dat frustreert, elke dag weer.
Maar er is goed nieuws: Minister Daniëlle Jansen van VWS gaat het preferentiebeleid eindelijk kritisch onder de loep nemen door middel van een onafhankelijke evaluatie. Een langverwachte stap die onze dagelijkse praktijk hopelijk een stuk eenvoudiger maakt.
Waarom deze evaluatie er eindelijk komt
De aanleiding voor deze evaluatie komt uit de Tweede Kamer. Op 22 april werd een motie van kamerleden Jansen (NSC) en Tielen (VVD) aangenomen, waarin de (voormalig) minister verzocht werd om de kosten en baten van het preferentiebeleid te onderzoeken. Nu komt er eindelijk beweging in vragen die we als sector al jaren stellen, al zal de echte duidelijkheid pas volgend jaar volgen.
KNMP-voorzitter Aris Prins reageerde opgelucht: “Wij pleiten al langere tijd voor een modernisering van het preferentiebeleid. Het is goed dat er op deze manier naar gekeken wordt.” Een reactie die ongetwijfeld veel van ons uit het hart gegrepen is.
De minister erkent in haar brief aan de Tweede Kamer dat de impact van geneesmiddelen nog altijd groot is, ondanks een afname van het aantal tekorten vorig jaar. Ze benadrukt specifiek de extra werkdruk die dit geeft op apothekers en apothekersassistenten.
De realiteit in onze apotheek
Laten we eerlijk zijn: medicijntekorten maken ons werk een stuk ingewikkelder. Elke dag brengt nieuwe uitdagingen met zich mee. Patiënten die teleurgesteld zijn omdat hun medicijn niet leverbaar is. Collega’s die extra tijd moeten investeren in het zoeken naar alternatieven. Administratieve rompslomp die maar blijft groeien.
Het preferentiebeleid is bedoeld om kosten te besparen, maar in de praktijk leidt het juist tot extra uitgaven en tijdverlies voor ons als apotheek. We kennen allemaal die situaties waarbij je door het beperkte aantal preferente leveranciers vastloopt wanneer er tekorten ontstaan.
Concrete acties die eraan komen
De kersverse minister presenteert gelukkig niet alleen woorden, maar ook daden. Haar brief bevat een aantal concrete initiatieven die direct impact kunnen hebben op onze dagelijkse praktijk:
Wat dit betekent voor onze sector
Deze ontwikkelingen zijn meer dan alleen beleidsmaatregelen. Ze vertegenwoordigen een erkenning van de uitdagingen waarmee wij als apotheek dagelijks te maken hebben. De minister ziet eindelijk wat wij al lang weten: het huidige systeem werkt niet (optimaal).
Het dakpansgewijs tenderen, genoemd in de bijlage van de Taakgroep Preferentie, zal volgens het tijdpad pas op langere termijn resultaat opleveren. Dat betekent dat we nog geduld moeten hebben, maar het is een stap in de goede richting.
De focus op internationale samenwerking, zoals de herziening van Europese farmaceutische wetgeving en de Critical Medicines Act, toont aan dat medicijntekorten een breder probleem zijn dat gezamenlijke oplossingen vereist.
Samen naar een beter systeem
We staan aan het begin van een belangrijke transitie. De minister vraagt zich terecht af: “Wat doet het preferentiebeleid met tekorten? Bij wie vallen de lasten, bij wie de baten?” Deze vragen raken de kern van wat wij dagelijks ervaren.
Als apothekersbranche hebben we een unieke positie. Wij zien direct de gevolgen van beleidsbeslissingen op patiëntenzorg. Onze ervaringen, frustraties en oplossingsrichtingen zijn waardevolle input voor deze evaluatie.
De komende periode wordt cruciaal. We moeten onze stem laten horen, onze ervaringen delen en constructief meedenken over alternatieven. Want wie weet beter dan wij wat er nodig is om medicijntekorten effectief aan te pakken?
Tijd voor actie
Het momentum is er. De minister luistert. De KNMP steunt. Nu is het aan ons om deze kans te pakken. Deel je ervaringen met collega’s, praat mee in de discussie en laat je stem horen via LinkedIn of andere social media kanalen.
Want samen kunnen we zorgen dat dit preferentiebeleid eindelijk wordt wat het altijd had moeten zijn: een hulpmiddel dat patiëntenzorg verbetert, in plaats van bemoeilijkt.
Welke verandering zou jij als eerste willen zien in het preferentiebeleid? Laat het weten onze socials.
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.